Ustawowo, spory zbiorowe pracowników z pracodawcą lub pracodawcami, powinny koncentrować się na warunkach pracy, płac lub świadczeń socjalnych
Analizując komentarze dotyczące różnych sporów zbiorowych, można wnioskować, że ich przyczyny często wykraczają poza zdefiniowane wyżej przyczyny sporu. Strona pracownicza, oprócz warunków pracy i płacy, porusza często takie kwestie jak: lata zaniedbań w branży, nieakceptowany kierunek restrukturyzacji czy też niekorzystne przepisy prawne lub decyzje budżetowe państwa.
Wtedy, zazwyczaj nieoficjalnie, spór zbiorowy rozszerza się na inne kwestie. Oficjalnie mediacje dotyczą wyłącznie warunków pracy i płacy. Niemniej jednak, warto dać szansę stronom na omówienie wszystkich bolących tematów. W sporach zbiorowych bardzo ważne jest określenie rzeczywistych oczekiwań i dążeń zaangażowanych stron. Mediator pomaga w łagodzeniu konfliktu i znalezieniu kompromisowych rozwiązań. Może odegrać rolę aktywnego konsultanta lub też pomostu pomiędzy pozostającymi w sporze stronami a innymi istotnymi interesariuszami firmy, nie zaangażowanymi bezpośrednio w spór zbiorowy.
Poszukiwanie kompromisu to najlepszy sposób rozwiązywania sporów zbiorowych.
Drogą do porozumienia jest poszukiwanie rozwiązań, które mogłyby pozyskać akceptację strony pracowniczej, ale ich koszt nie przekraczałby możliwości pracodawcy i byłby aprobowany przez pozostałych interesariuszy, ważnych dla działania firmy.