Ustawowo, spory zbiorowe pracowników z pracodawcą lub pracodawcami, powinny koncentrować się na warunkach pracy, płac lub świadczeń socjalnych

oraz na prawach i wolnościach związkowych pracowników, którym ustawa zezwala na zrzeszanie się w związkach zawodowych.

Analizując komentarze dotyczące różnych sporów zbiorowych, można wnioskować, że ich przyczyny często wykraczają poza zdefiniowane wyżej przyczyny sporu. Strona pracownicza, oprócz warunków pracy i płacy, porusza często takie kwestie jak: lata zaniedbań w branży, nieakceptowany kierunek restrukturyzacji czy też niekorzystne przepisy prawne lub decyzje budżetowe państwa.

Wtedy, zazwyczaj nieoficjalnie, spór zbiorowy rozszerza się na inne kwestie. Oficjalnie mediacje dotyczą wyłącznie warunków pracy i płacy. Niemniej jednak, warto dać szansę stronom na omówienie wszystkich bolących tematów. W sporach zbiorowych bardzo ważne jest określenie rzeczywistych oczekiwań i dążeń zaangażowanych stron. Mediator pomaga w łagodzeniu konfliktu i znalezieniu kompromisowych rozwiązań. Może odegrać rolę aktywnego konsultanta lub też pomostu pomiędzy pozostającymi w sporze stronami a innymi istotnymi interesariuszami firmy, nie zaangażowanymi bezpośrednio w spór zbiorowy.

Poszukiwanie kompromisu to najlepszy sposób rozwiązywania sporów zbiorowych.

Drogą do porozumienia jest poszukiwanie rozwiązań, które mogłyby pozyskać akceptację strony pracowniczej, ale ich koszt nie przekraczałby możliwości pracodawcy i byłby aprobowany przez pozostałych interesariuszy, ważnych dla działania firmy.

Spory zbiorowe