Zawarcie ugody mediacyjnej może pociągać za sobą ryzyka i odpowiedzialności porównywalne z tymi, które występują przy zawieraniu umów handlowych o dużej wartości.

Zarządy spółek znakomicie radzą sobie z umowami handlowymi. W spółkach handlowych istnieją obszerne regulaminy zakupowe zatwierdzane przez władze spółek, a także procedury zakupowe, oparte o Prawo Zamówień Publicznych.

Współczesna perspektywa uporządkowanego ładu korporacyjnego powoduje konieczność rozważenia wdrożenia klarownych, wewnętrznych procedur mediacji obejmujących takie kwestie, jak: udział w mediacji, zawieranie ugód sądowych i pozasądowych, udzielanie pełnomocnictw do prowadzenia mediacji, przypisanie tematyki mediacji do poszczególnych jednostek organizacyjnych itp. Tak, jak to się dzieje w przypadku innych procedur, konieczne może być prowadzenie okresowych audytów przestrzegania procedur czy regulaminów mediacji. Korzyścią wynikającą z takiego podejścia jest minimalizacja ryzyka korporacyjnego związanego z wykorzystywaniem mediacji do rozwiązywania sporów.

Przy tworzeniu procedury mediacji, oprócz powszechnie obowiązujących przepisów prawnych, warto kierować się wytycznymi dotyczącymi prowadzenia mediacji,

przygotowanymi przez Prokuratorię Generalną RP oraz Urząd Zamówień Publicznych. Jako mediator biznesowy uważam, że docelowo procedury mediacji staną się elementem ładu korporacyjnego każdej spółki. Dlatego też, aby ułatwić i przyspieszyć ich wdrożenie, dzielę się swoim doświadczeniem i wspieram doradztwem podmioty zainteresowane opracowaniem wewnętrznej korporacyjnej dokumentacji procedury mediacji.

Regulaminy mediacyjne